Doorgaan naar hoofdcontent

Pierres sêches

In ons gehucht hebben we met een aantal dorpsbewoners een oude broodoven uitgegraven en op dit moment zijn een paar mensen bezig met het herstel ervan. Deze mensen werken voor een stichting die het behoud van erfgoed behartigt en zij beheersen het ambacht 'La maconnerie à pierres sèches', wat zoveel betekent als metselen met droge stenen. Dat wil zeggen dat zij muren van onregelmatige stenen kunnen stapelen zonder leem of cement. Zij kunnen zelfs op die manier nog een ronding maken in een muur. Kunstenaars zijn het.

Reacties

Emie zei…
Geweldig, dat soort initiatieven en vakmensen. Als jullie de oven feestelijk in gebruik nemen, krijgen we het wel te zien hè?
Marthy zei…
Ik denk dat het pizza's worden, Emie, als we de oven in gebruik gaan nemen. Tegen die tijd vraag ik jou wel om advies.
Mirjam zei…
Wat prachtig zeg, ik ken dat soort muren wel van Engeland, waar ze vaak voorkomen langs weggetjes, van die lage scheidingsmuurtjes...
Jij hebt ook een prachtig blog. Ik ga je volgen hoor... super mooi...
Fijne dag,
Liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Leuk dat je me gaat volgen, Mirjam. In deze streek staan de hellingen vol met die oude muurtjes van gestapelde stenen. Wat een werk moet dat vroeger geweest zijn, zeggen wij altijd.
Marthy zei…
Ik zal af en toe een fotootje plaatsen van de vorderingen, Ludo.