Doorgaan naar hoofdcontent

Tic....of een verslaving?

Ik kan er echt niks aan doen, het is vrijwel onschuldig, maar ik begin er gelijk maar mee; ik heb een boekjes tic. Op het tafeltje wat ik als buro gebruik liggen rondom mijn laptop allerlei boekjes. Op de stoel naast mijn buro, boekjes. Dan heb ik in onze slaapkamer nog een werkblad en daar liggen ze ook, boekjes. Ik heb hele mooie en hele praktische. Die mooie koop ik vaak in de wereldwinkel en daar heb ik soms moeite met kiezen want meer dan één tegelijk kopen wordt te gek, dan gaat het op een verslaving lijken. De twee op de bovenste foto zijn agenda's die ik gebruik voor zaken die te maken hebben met de verhuur van het vakantiehuis. De bovenste, van dit jaar, is een onding in gebruik, maar ik viel natuurlijk voor het mooie uiterlijk. Ik had beter die met de praktische ringband kunnen kopen die ik verleden jaar had en die onderop ligt. De rode en groene boekjes op de foto hieronder zijn me zeer dierbaar, het zijn mijn tuinschriften. In de rode ben ik begonnen in de zomer van 2001 en geëindigd in de zomer van 2010, het jaar erop zijn we gestopt met werken en konden hier voor langere tijd blijven. Voor die tijd waren we hier zo'n keer of vier per jaar en telkens schreef ik wat over mijn tuin in dat boekje, het leest als een roman. Ik gebruik het nu als naslagwerk. De opvolger is het groene boekje, waar o.a. een plantschema voor de groentetuin in staat en dan gaan er aan het eind van de zomer nog wat aantekeningen in over wat ik volgend voorjaar wil veranderen in de border. In het kleine blauwe boekje gaan namen van planten die ik ergens zie en ook nog weleens zou willen aanschaffen.


Het meest linkse boekje, een heel mooi exemplaar wat ik van vriendin Stan kreeg, is het Franse boekje. Daarin staan namen, telefoonnummers, adressen en nog het een en ander wat te maken heeft met het leven hier in Frankrijk. De middelste gaat mee in de rugzak als we gaan wandelen en hierin maak ik aantekeningen over de route zodat ik dat later kan uitwerken voor het wandelingenboek in het vakantiehuis. En in de rechtse, ook een mooiertje, schrijf ik van alles. Spreuken die ik tegenkom, dingen die ik wil onthouden, leuke winkeladressen enz. Ach, misschien is het wel een verslaving, die boekjes, maar een vrij onschuldige toch......?

Reacties

Emie zei…
Ha, ha, ha! Wat een leuk onderwerp. Ik hoef je zeker niet te vertellen dat deze tic ook bij mij aanwezig is. Spreuken, recepten, de boeken die ik heb gelezen, wat gasten bij ons hebben gegeten, allemaal verschillende schriftjes. Ik heb geen moestuin schrift maar je hebt me wel op een idee gebracht.
Marthy zei…
Terwijl ik aan het schrijven was dacht ik; het zal me niet verbazen als Emie.....!Ook ik heb schriften met recepten, menu's enz. Het zijn eigenlijk allemaal geheugensteuntjes.
gewoonhannah zei…
Tja, ik herken het, maar volhard nooit. Ik begin aan zo'n mooi nieuw boekje, maar krijg ze nooit vol! Ik heb er stapels van. Leuk dat jij ze dagelijks gebruikt!
Dag Hannah
Marthy zei…
De een komt sneller vol dan de ander, maar gebruiken doe ik ze allemaal, Hannah.
Inge zei…
Ik heb een klein boekje wat ik gebruik voor mijn aantekeningen betreffende mijn breiwerkjes. Vroeger hield ik in klappers onze reizen met de caravan bij (tickets, folders, routes, campings, etc). Ik had eigenlijk met een boek(je) moeten beginnen toen we onze stek in Oostenrijk kochten maar dat is er tot op heden niet van gekomen. Achteraf jammer .....
Marthy zei…
Ja Inge, je wilt zoveel mogelijk herinneringen bewaren, maar dat lukt niet altijd.
Bertiebo zei…
Ha een boekjestic! Wat leuk. Maar eigenlijk lijkt het me meer een onthoud-bewaar-opschrijftic. En die heb ik ook!
Marthy zei…
Je slaat de spijker op z'n kop Bettie. Wat ik al aan Emie schreef, het zijn allemaal geheugensteuntjes.