Doorgaan naar hoofdcontent

Speurtocht naar het verleden

We liepen op de Prinsengracht op weg naar het Tassenmuseum toen Jeanne de  reclamezuil opmerkte. Deze man met de rode sjerp, afgebeeld op het beroemdste schilderij van Nederland zou later op de dag nog aan de beurt komen. Eerst op zoek naar een ander schilderij.



En dat vonden we. Het kind op dit schilderij, een kopie van 'Voedster met kind' van Frans Hals is Catherina Hooft. Zij was de tweede vrouw van Cornelis de Graeff. Het Tassenmuseum is gevestigd in een prachtig zeventiende eeuws, historisch grachtenpand wat Cornelis liet het bouwen, zijn kinderen bewoonden het daarna. En omdat we er toch waren ook nog maar wat tasjes bekeken.


Op dit moment is er in het Tassenmuseum een tentoonstelling gaande van tassen van Europese royals. De bovenste tas was van koninging Wilhelmina, zij bewaarde er haar schilderspullen in. En van wie de tas daaronder was weet ik niet meer, wel dat hij was ingelegd met diamanten.




Om vier uur liepen we het Rijksmuseum in We dronken eerst een kopje koffie en toen we daarna naar de tentoonstellingsruimtes wilden werden we erop gewezen dat het museum om vijf uur dicht ging. We moesten dus nog op gaan schieten. Maar gelukkig was het heel rustig, het voordeel van dit tijdstip dus we stonden binnen een paar minuten voor de 'Nachtwacht'. Op het schilderij  de Schutters van wijk II onder leiding van kapitein Frans Banninck Cocq, zwager van Cornelis de Graeff. Hij was later nog een aantal jaren burgemeester van Amsterdam. Ook Cornelis vervulde die functie jarenlang.

Toen nog even in snelle pas naar het laatste item van deze dag, een zilveren troffel. Ik citeer even van het kaartje wat er bij stond: 'De eerstesteenlegging van het stadhuis op de Dam was een bijzonder plechtige gelegenheid die door vier zonen en neven van de burgemeesters werd verricht. Uit eigen middelen lieten de burgemeesters speciale attributen vervaardigen. De troffel die de belangrijkste burgemeester, Cornelis de Graeff, liet maken is de fraaiste'. Na dit laatste stukje vaderlandse geschiedenis verlieten we het 'Rijks' en namen de tram naar het Centraal station. Jeanne, bedankt dat je me meenam op deze speurtocht naar het verleden, wat een leuke dag en wat hebben we veel gezien.

Even voor de bronvermelding: de stamboom op de laatste foto is uit het boekje 'Wisselkinderen van Ilpenstein' van Guus de Wildt. De samenstelling van de excursie is op de inhoud van dit boek gebaseerd. 

Reacties

Jeanne zei…
Heel graag gedaan! Even voor de bronvermelding: de stamboom op de laatste foto is uit het boekje 'Wisselkinderen van Ilpenstein' van Guus de Wildt. De samenstelling van de excursie is op de inhoud van dit boek gebaseerd.
Marthy zei…
Ik heb het even opgenomen in mijn blogbericht, bedankt Jeanne.
Wieneke zei…
Wat een enige speurtocht hebben jullie gedaan, Marthy en Jeanne....uh.....mevrouw Holmes en mevrouw Watson :-)
Sjoerd zei…
Zo leer je nog even wat bij over onze geschiedenis.
Marthy zei…
In de Grote Kerk vroeg men zelfs of we familie waren, haha.
Marthy zei…
Het zijn maar momentopnames van onze geschiedenis maar wel heel leuk om uit te zoeken, Sjoerd.
Heerlijke blog! Groetjes El
De tas vond ik maar niets, maar toen ik las dat Wilhelmina er haar schildersspullen in bewaarde, kreeg hij ineens waarde voor me (-: Die met diamanten belegde tas vind ik trouwens spuuglelijk!
Ik zou dolgraag naar Het Rijks willen, maar dat is helaas nog te vermoeiend voor me. Wie weet ooit...
Marthy zei…
Dat vonden wij nou ook met die tas van Wilhelmina. Toen we eenmaal lazen dat ze er lekker kneuterig haar schildersspulletjes in bewaarde.....het heeft iets vertederends. Zie je mij al lopen met die diamanten tas. Haha, ik gebruik al jaren geen handtas meer maar alleen nog een handtasserige fototas.
Marthy zei…
En dat was het ook, Inge, we hebben ons kostelijk vermaakt.
Marthy zei…
Dank je El, we hadden een heerlijke dag.