Doorgaan naar hoofdcontent

Geworkshopt

Ik had wel een beetje de bibber vanmorgen voordat mijn 'workshop' begon maar wat was het leuk. Wel een grote groep, veertien kinderen, maar het ging prima. Ze vonden het superleuk, waren enthousiast en wisten van geen ophouden. Een uurtje werd bijna twee uur. 'Hoeveel stenen mag ik schilderen', vroegen ze. 'Zoveel je maar wilt, tot de stenen op zijn'. Een jongetje, de jongste van de groep, nam dat wel erg letterlijk en schilderde een heel stel stenen in één kleur, goud. 'Nu ben ik erg rijk' was zijn bewering en ik kon hem er niet toe overhalen om nog een ander kleurtje te gebruiken.


En wat werd er 'geworkshopt' op de school. Leden van de damclub gaven de jongens les, een moeder en dochter bakten appelcake met leerlingen, onze jonge loodgieter was er samen met zijn vader die  voorheen de zaak had en er werden pijpen gebogen en de kinderen mochten koper solderen. Mart had een ochtendles waarbij een vriend hem hielp en 's middags heb ik hem bijgestaan met een grote groep kinderen die wel een band wilden leren plakken. Nadat hij uitleg had gegeven en een bij één band alles had voorgedaan mochten de jongens en meisjes aan de slag. Haha, de meisjes waren als eerste klaar met hun band, hij zat er ook nog eens perfect om.  Zo, en nu zitten we uit te puffen van een enerverende maar ontzettende leuke dag. Volgende week vrijdag gaan we weer aan de bak.



Reacties

Onliemie zei…
Ik kan me de drukte en de vermoeidheid maar al te best voor stellen. Ik heb zo nog 4 jaar te gaan en ik ben er 's avonds ook doodmoe van. :-) Ik schrok van je "enerverend". Bij ons gebruiken we dat als iets echt op de zenuwen werkt. Dus ik ging het even opzoeken en wat blijkt : Nederlanders gebruiken het ook in de positieve zin. Als iets spannend of opwindend is. Weer een woord waarbij we mekaar zouden verkeerd begrijpen! Wat is dat toch met dat Vlaams en dat Hollands? :-)
KnutzEls zei…
Al weer lang geleden dat ik hulpmoeder was. Maar met heel leuke herinneringen. En die houden stenen vind ik super!.
Prachtig al die gouden stenen, hoe bedenk je het! Eigenlijk was je dus de hele dag op school in de weer, mag je dus best moe zijn, hoor. Petje af!
Prachtig, de gouden stenen van 'Dagobert Duck'. En je moe voelen van een leuke dag is heel anders dan van een vervelende dag. Fijn (welverdiend) weekend!
Mirjam zei…
Wat ontzettend leuk dat jullie dat hebben gedaan. Ik vind de gouden stenen wel een vondst hoor, ze zien er heel chique uit.
En grappig dat die meiden sneller waren met bandenplakken...
Fijn weekend,
liefs,
Mirjam
Elizabeth zei…
Nou, ik zie dat ze heerlijk bezig zijn! Je hebt je inderdaad voor niks zenuwachtig gemaakt. Dit soort dingen is zo gaaf en zo goed voor kinderen. Zouden meer scholen moeten doen!
En nu lekker bijkomen en je voldaan voelen!
Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth
Emie zei…
Wat zijn jullie toch een leuke opa en oma!
Ageeth Mooij zei…
Geweldig, wat leuk en zinnig allemaal!
Ik geloof graag dat jullie zitten uit te puffen, maar wel héél moe en voldaan!
Wat is het alweer lang geleden dat ik bij Roos op school hielp. Kinderen zijn net sponzen: ze nemen alles in zich op. Jullie hebben ze allemaal een ontzettend leuke dag bezorgd. En ook nog zelf genoten...
Fijn weekend!
Helemaal geweldig vind ik dat. En nu moe en voldaan het weekend in. En je langzaam voorbereiden op volgende week.
Marthy zei…
Nee, het werkte echt niet op onze zenuwen. Zowel de man en ik komen uit grote gezinnen en kunnen wel tegen een stootje. Mart heeft in het verleden zelfs moeilijk opvoedbare kinderen stageplekken geboden. We hebben genoten, gaan met plezier volgende week weer aan de slag.
Marthy zei…
Els, ook ik heb veel gedaan op de scholen van kinderen, vond het altijd zo leuk om te doen.
Marthy zei…
Dat ventje wist van geen ophouden met zijn gouden stenen. Ik moest hem als laatste bijna dwingen om te stoppen. Hij was er echt helemaal gelukkig mee.
Marthy zei…
Dagobert Duck, mijn man moest daar erg om lachen. Zo'n lekker knulletje met een brilletje op. Hij wordt vast bankier.
Marthy zei…
Meisjes zijn op die leeftijd vaak veel bijdehanter dan jongens. Ze vonden het natuurlijk wel leuk dat ze die jongens te baas waren.
Marthy zei…
Ze doen dit al een paar jaar, Elizabeth. De school heet nu 'De Sterrenboom' en ze noemen dit gebeuren 'Sterrentijd'. Leuk hè?
Marthy zei…
Wij doen dit niet zozeer voor onze kleinkinderen als wel voor de school, voor het dorp, Emie. Er was zo'n leuke sfeer vandaag op school, ik heb daar echt van genoten.
Marthy zei…
Zinnig ook, Ageeth, kinderen komen hierdoor met dingen in aanraking die ze nog niet kennen.
In de weer zei…
Zie je Marthy, die bibber was nergens voor nodig want het ging je zo te horen goed af, super !!!
Op naar de volgende, ben reuze benieuwd.
Marthy zei…
Wat zijn kinderen toch leuk, meteen dat enthousiasme.
Marthy zei…
Dat gaan jouw ringen worden, Toos. Ik ga er zelf nog even mee oefenen deze week, de binnenbanden liggen hier al klaar, haha.
Marthy zei…
Zo leuk om te doen, Alet. Ik ga jou nog even een mailtje sturen deze week.
Jan uit Perth zei…
Wat gaaf, zulke workshops. Daar ga je je vanzelf heel dankbaar voelen.
miekequilt zei…
Fijn dat de workshops geslaagd waren. Ik had zelf die bandenplak les wel willen volgen.
Veel plezier voor de volgende keer. Hoe vaak gaan jullie?
Bertiebo zei…
Wat leuk. Ben een beetje jaloers, dit was mijn werk!
Marthy zei…
Ik ben 46 jaar getrouwd met mijn fietsenmaker en wist echt niet hou je een band moest plakken dus ik heb aandachtig meegekeken, Mieke. Wie weet, heb ik het nog eens nodig. Er zijn vier vrijdagen in november ingepland.
Marthy zei…
Vooral dankbaar voor alle kansen die deze kinderen krijgen. We weten allemaal wel hoe het op veel plekken op deze wereld voor kinderen gesteld is.
Marthy zei…
Dan had jij ontzettend leuk werk.
Wieneke zei…
En alweer denk ik: ik ben te vroeg geboren....... wat is aanschouwelijk praktijkonderwijs nu toch stukken leuker dan in mijn lagere schooltijd. Ik zie hier ook steeds groepjes kinderen die les krijgen van oudere natuurmannen (IVN-vrijwilligers) in het bos. Dat doen ze iedere herfst. Geweldig!!! Ik vind de gouden stenen ook een vondst, hoor. :-)
Marthy zei…
Manlief gaat volgende week samen met een IVN mijnheer en een groep kinderen op stap. Ja, dit is wel anders als bij strenge nonnen op school, haha.
Sjoerd zei…
Dat lijkt me heerlijk om te doen... Volgens mij heb ik een verkeerd beroep gekozen.
Marthy zei…
Als Jes straks op school zit kan jij je schade in gaan halen. Ze zijn op die scholen gek op opa's die hun diensten aanbieden.
John Smieth zei…
Het is geweldig om te zien hoe kinderen creatief zijn, ga zo door!